Madrid en de aanvang van kerst - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Daan Hogeboom - WaarBenJij.nu Madrid en de aanvang van kerst - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Daan Hogeboom - WaarBenJij.nu

Madrid en de aanvang van kerst

Blijf op de hoogte en volg Daan

15 December 2012 | Spanje, Madrid

Van mezelf moest ik binnen een maand weer een verhaaltje typen en dat gaat me nog lukken ook. De vorige keer had ik geschreven over Rome en dit keer zal ik wel even wat typen over Madrid. Jaja, ik kom nog eens ergens! Maar ik probeer het chronologisch te houden dus we beginnen bij het begin...

In Nederland wacht iedereen netjes tot 7 december met alle kerstzooi van de zolder te halen en op te hangen, maar hier kwamen de eerste lichtjes al rond 25 november te voorschijn en kan je geen winkel meer vinden zonder versiering. Een beetje te vroeg vond ik want ik las allemaal sinterklaasverhalen op facebook en ik was daarom meer in de sinterklaas stemming dan in de kerststemming. Ook de temperatuur was niet echt zo laag dat het kerstgevoel al begon te kriebelen. Ik denk niet dat we hier een witte kerst zullen krijgen. Luz verklaarde me voor gek dat ik geen shawl droeg en alleen in een vest rondliep en had dus later een shawl voor me gekocht. Dit kwam later goed uit, want het zou erg koud zijn in Madrid!

De eerste week van december was erg druk met allemaal verslagen en presentaties. Ik moest een presentatie houden over tissue-engineered artificial skin waar ik natuurlijk heel veel van af weet.. Niet dus, maar volgens mij is het wel gelukt te doen alsof ik er heel veel van af weet. Verder hadden Alex en ik samen met een Spanjaard een soort debat. Doordat de datum van dit debat 3x was verzet waren we maar met z'n 3en en nog wat andere vage redenen. De andere groep was met 15 man maarja organisatie is niet het sterkste punt van die docent. In ieder geval was dit wel grappig, ik speelde Kim Jong-un en een beetje dictator spelen ligt me wel. Alex was de CEO van Siemens en de Spanjaard las af en toe wat op van z'n blaadje. De docent vond het allemaal erg goed, en dat we het zo goed hadden ingestudeerd.. Improvisatie ten top, maar blijkbaar deden we dat goed!

Op 6 december was er weer een of andere feestdag omdat december nog niet genoeg feestdagen heeft natuurlijk. En 6 december is op een donderdag, ach laten we de vrijdag dan ook maar vrij nemen.. Dit was niet mijn idee, nee de hele universiteit is gewoon vrij, maar de rest van het land ook. Iedereen had dus een mooi lang weekend vrij dus tijd om weer wat te zien van Spanje!

Luz heeft overal wel wat connecties zitten waaronder in Madrid. Sophia, een vriendin van haar, had ons beide uitgenodigd om gezellig naar Madrid te komen. Dat klonk erg leuk want we konden zelfs bij een andere vriend van Luz slapen dus we hoefden geen hotel/hostel te betalen. We zijn uiteindelijk met de bus gegaan, 8 uur.., en niet met het vliegtuig want dat was 2x zo duur. Nu kostte het zo'n 60 euro voor een retourtje. Ik was een beetje bang dat ik 8 uur opgepropt op een stoel moest zitten maar ik moet zeggen dat ik meer dan genoeg beenruimte had. Tijdens de reis werd er zelfs nog een film gedraaid, wel in het Spaans maar ook Spaanse ondertiteling dus ik kon de grote lijnen wel volgen. 's avonds kwamen we aan en namen we de metro. Je kan veel klagen over Spanje en de organisatie, wat ik graag doe, maar het openbaar vervoer is hier top. Met name de metro's. Toen we aankwamen op het desbetreffende station werden we verwelkomd door 2 vriendinnen en 1 vriend van Luz. Ze waren erg aardig en nadat we onze spullen gedropt hadden in ons prima kamer lieten ze ons al wat zien van Madrid. Madrid was ook al helemaal ondergedompeld in de kerstsfeer. Zo was er een rode kerstboom van vodafone van ongeveer 10 meter hoog.. Het was erg druk in de stad, we waren niet de enige die een weekendje weg waren gegaan. Na een beetje rondgelopen te hebben gingen we eten op de 9e verdieping in een soort van grote V&D. Luis wist wel een goed restaurantje waar je goede hamburgers kon eten. Het waren speciale hamburgers waar de kaas, sla, groente etc. al in verwerkt zit. Best slim, het kost je minder vlees, het is nieuw en je proeft het nauwelijks en je hebt geen gezeur met sla, tomaat e.d. Het was best lekker maar ik heb toch liever mijn sla Op de burger dan In.. Daarna maar terug gegaan naar het appartement want het was inmiddels al 1 uur. Die nacht ging Luis midden in de nacht weer terug naar
Venezuela. Vrijdag gingen Luz en ik zelf de stad een beetje verkennen, het was echt heeeel druk maar je kon nog wel rondlopen. We zijn gewoon naar een VVV-kantoor gegaan en gevraagd wat leuk is. We kregen een kaart en hadden een route uitgestippeld met wat we graag wilden zien. Verder staat Madrid ook bekend om haar tapas die in Madrid een stuk goedkoper zijn dan in Barcelona. Vooral de tapas met vis waren erg goed. 's avonds hadden we afgesproken met Francois die ik ook had ontmoet op het bal. Wel leuk om hem weer even te zien en te spreken, ik had niet verwacht dat ik hem nog weer zou zien. We gingen eten bij een heel geinig restaurant. Je kon kiezen uit wel 100 verschillende broodjes voor 1 euro of 1,20. Je had er zo'n 6 nodig om vol te raken maar een halve liter bier er bij was maar 1 euro, wel even wat anders dan in Barcelona. Na het eten gingen we nog naar de Egyptische tempel. Die had Egypte gegeven omdat er veel Spaanse archeologen werkten in Egypte. Dus gaven ze een tempel... Die tempel was wel leuk verlicht en je had wel een goed uitzicht. Inmiddels was het wel -2 .. De eerste vorst hier! Luz stierf bijna van de kou haha. Later die avond afscheid van Francois genomen want die had ook een ander feestje, wij waren ook uitgenodigd maar het was aan de andere kant van Madrid en taxi's zijn erg duur. Stappen kunnen we ook wel hier in Barcelona. Zaterdag zijn we met Sophia naar een heel groot park geweest waar ook heel veel Afrikanen 'echte' merkkleding en tassen verkochten en andere troep. Het was super mooi weer daar, heb ik ook nog wel wat foto's van. Na een poos daar rondgelopen te hebben en lekker gezond te hebben gingen we opzoek naar een restaurant waar ze goede paella verkochten (visgerecht, typisch Spaans). We vonden een mooi restaurant en bestelde paella voor 3 personen. Nou, we kregen toch een hoop! Het was wel erg lekker en wat we overhadden nam Sophia mee. Daarna nog naar een museum geweest, jaja. Het was gratis tussen 19 en 21 dus vandaar. Allemaal schilderijen van Nederlandse schilders hingen daar, wel grappig. Daarna nog een beetje tv gekeken met luz en sophia. Die dag erna lekker uitgeslapen en toen weer terug naar Barcelona met de bus. Vlak voordat we weer in Barcelona waren zagen we nog een auto die in de fik stond en de brandweer was druk bezig met blussen. Hopelijk was de bestuurder al uit de auto.. Toen we aankwamen op Sants gezellig bij de Mac gegeten en daarna liepen we naar de metro en kwamen we Jenny tegen! Die had net een vriend van haar op de trein naar Madrid gezet. Heel toevallig. Luz ging met de metro naar huis en Jenny en ik gingen lopen naar huis. Ze had in het weekend de hele woonkamer hier omgebouwd in te kerstsfeer. We hebben nu een hele kleine kerstboom met te veel epileptische aanval-veroorzakende lampjes en lampjes in de gordijnen en overal rode kleedjes haha. Maar wel gezellig.

Maandag moest ik meteen weer aan de bak omdat ik die dag een deadline had voor een 'groot' verslag. Dus 2 uur later was ik daar wel klaar mee. Verder toen nog wat voorbereid voor een presentatie van een ander vak die ik die vrijdag had. Dat was trouwens gister en onze (alex en mijn) presentatie was erg goed al zeg ik het zelf hehe. Naja, in vergelijking met de andere groepen in ieder geval. Die andere 2 groepen hadden de berekeningen compleet verkeerd gedaan maar de docent kan dat niet controleren omdat hij zelf de getallen niet meer weet die hij ons gegeven heeft een paar week geleden. Hij schrijft niets op papier, echt heel slecht. We krijgen nu ook de hele tijd enquêtes voor de docent en het vak. Maar die vragen zijn echt slecht. Bijvoorbeeld voor deze leraar, wat een erg slechte is, komt de enquête nog steeds goed uit door de rare vragen... Aankomende maandag heb ik al 2 eindtentamens en kan ik al 2 vakken afsluiten, dit zou erg fijn zijn aangezien ik dan maar 3 tentamens in eind januari heb..

Verder heb ik mijn eerste kerstdiner al gehad! Afgelopen woensdag was ik uitgenodigd door Luz en dr huisgenoten voor een kerstdiner. Het was erg gezellig. We hadden een heel speciale soep uit Catalonie, wat ik verdacht veel vond lijken op groentesoep en het hoofdgerecht waren zeeduivel en gamba's erg lekker! Als toetje hadden we wel 20 verschillende koekjes dus ik had me even goed volgegeten haha. Na het eten was het wat minder leuk want Luz ging die nacht voor een maand terug naar Venezuela... Snif snif.. Ze gaat elk jaar een maand terug naar Venezuela naar de hele familie. Haar hele koffer zit ook vol met cadeautjes voor zelfs 3e graads familieleden.. Zij vond het ook erg jammer om weg te gaan maar ze mist haar familie wel heel erg. Ze belt ook elke dag!! met haar ouders. Is wel wat anders dan 1x in de 2week skypen met mijn ouders. Luz belde gister nog even dat ze goed was aangekomen dus dat is mooi.

Gister heb ik ook nog mee gedaan aan een pub crawl. Het idee was om 12 verschillende kroegen te bezoeken en in elke kroeg had je een speciale regel. Bijvoorbeeld alleen met links drinken, je mag niet praten met mensen die je al kent, geen namen noemen etc. Het leuke was dat dit in eerste instantie voor 20 man was, maar dat ze het maar hadden opengegooid op facebook. Uiteindelijk was er dus zo'n 200 man komen opdagen haha. We pasten dan ook niet in elke kroeg, maar ja het was wel erg gezellig. Ik ben dus nu net wakker en ik dacht, laat ik eens een verhaaltje typen. Ik kan nu ook korting krijgen om deze verhaaltjes als boekwerkje te printen maar ik had nog niet genoeg verhaaltjes om een reisboekje van te maken dus misschien nu wel! Ik heb in ieder geval weer heel wat erbij!

Volgende week is de laatste college week en daarna heel januari voor, hopelijk, maar 3 tentamens. Entonces, quiero usar más tiempo por aprender español en enero.!!!

Hasta luego chicaaas y chicoooss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daan

Actief sinds 28 Aug. 2012
Verslag gelezen: 406
Totaal aantal bezoekers 141086

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2014 - 15 Juli 2015

Eén jaar tussen de Chinezen in Shanghai

26 Augustus 2012 - 01 Februari 2013

Barcelona

Landen bezocht: