Studeren, feesten, eten, reizen.. - Reisverslag uit Sjanghai, China van Daan Hogeboom - WaarBenJij.nu Studeren, feesten, eten, reizen.. - Reisverslag uit Sjanghai, China van Daan Hogeboom - WaarBenJij.nu

Studeren, feesten, eten, reizen..

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

27 Oktober 2014 | China, Sjanghai

你们好!
Jaja, mijn Chinees gaat met sprongen vooruit! Naja, het lezen en schrijven dan.. Een vriendin van me die vloeiend Chinees spreekt probeert mij af en toe nog wat bij te leren qua uitspraak, maar bijna tevergeefs. Er zijn vier verschillende tonen per woord, maar zo verschillend is het niet. Gelukkig zijn de toetsen wel heel makkelijk. Zojuist een 'toets' Chinees gehad. Twintig woorden aan de karakters linken, was erg makkelijk. Als eindtoets mogen we een liedje zingen voor het mondeling gedeelte.. Liedje moet ook nog in het Chinees zijn! Het is wel erg leuk om te leren, maar het gaat wel heel wat trager dan bijvoorbeeld Spaans leren. Verder moeten we de eerste opdrachten nu ongeveer inleveren. Elk vak heeft wel een opdracht/verslag en natuurlijk wordt dat allemaal in dezelfde week gepropt. Af en toe moet je een beetje gokken met wat ze van je willen, aangezien het Engels nog wel te wensen overlaat. Maar met de vakken komt alles wel goed.

Afgelopen vrijdag moesten we al een thesis voorstel presenteren aan 9 mede studenten en 4 professoren. Erg lastig als je in totaal 10 minuten met je begeleider hebt gesproken. De twee presentaties voor mij waren op zich niet slecht, ze hadden meer werk verricht dan ik, maar 1 v/d professoren vond alles verkeerd en gedroeg zich echt als een kind van 5. Een beetje lachend vertellen wat er allemaal wel niet mis was. Hij luisterde totaal niet als je reageerde op z'n vraag. Hij zei tegen mij dat ik 3 onderwerpen had en dat dat veel te veel is en dat ik dat niet kan. En bedankt haha. Hij had wel een puntje dat het wat veel zou zijn, maar ja, de manier waarop. Erg frustrerend, gelukkig is het niet mijn begeleider. Maar met mijn eigen begeleider moet ik nog maar even om tafel over wat ik nou precies ga/moet doen. Ik had van tevoren verwacht dat ik eerst een half jaar vakken zou hebben wat me zou enigzins zou helpen met mijn thesis, maar ik moet nu al met mijn thesis beginnen en de vakken stellen weinig voor. Erg raar dus dat ze wel veel van je verwachten met je thesis zonder enige voorbereidende vakken. Maar het komt vast allemaal wel goed!

Oke, leuke dingen. Ik heb een tennisracket gekocht en ga meedoen met een open toernooi van de universiteit. Voor 25 euro heb ik een mooie babolat gekocht en kan ik dus lekker tennissen. Ik vroeg hoe het werkte met indeling van sterkte. Ze keken me weer eens glasachtig aan en vertelden me dat er maar 1 niveau is.. Dus je mag of tegen een hele goede speler of een chinees die voor het eerst een racket in z'n hand heeft. We zien wel! Het is deze zaterdag al en ik vroeg wanneer het schema bekend zou worden gemaakt. Natuurlijk wordt het bekend gemaakt op vrijdagavond. Dus in de kroeg maar even mijn mail checken of ik die dag erna om 8 uur sochtends moet tennissen... Wel veel buddies gemaakt bij de tennis. Ik kreeg taart omdat iemand jarig was en later gingen we met een groepje lunchen. Een of ander achteraf restaurantje zonder buitenlanders, ik was de enige blanke. Er stonden geen plaatjes op het menu, dus vandaar dat er weinig buitenlanders waren. Weer heel veel nieuwe dingen gegeten; gefrituurd rundvlees en inktvis, mais met bloem, rare lotus wortels, kikkers, stinkende tofu, dooie vis en nog veel meer!

We hebben ook een kleine trip gemaakt naar het 'venetie' van Shanghai. Na 2 uur gereisd te hebben in een overvolle metro, kwamen we in het plaatsje aan. Ik vind het nogal arrogant dat Giethoorn het venetie van Nederland wordt genoemd, maar dat komt dichterbij dan deze vieze sloot met souvenir winkeltjes. Oke, misschien beetje overdreven, maar venetie was het zeker niet! Wel veel gegeten weer. Ze verkochten overal koekjes en snoepjes wat er heerlijk uitzag maar weinig smaak had. Paar oude tuinen bekeken die slecht onderhouden waren, maar na 2 maand alleen beton gezien te hebben, was het best aardig. Die avond gingen we naar een pretpark waar een haloween avond was. Het personeel liep rond als zombie en er waren verschillende spookhuizen. Best geinig, maar niet heel eng ofzo. Sommige Chinezen moesten zelfs huilen van angst. Maar dat schijnt ook cultuur te zijn. Als een stel door zo'n spookhuis loopt moet het vrouwtje zo hard mogelijk schreeuwen en zich aanstellen en het mannetje moet haar beschermen.. juist. Verder werden we weer lekker aangestaard en op de foto gezet. Later gingen we weer naar huis, de 2 uur durende terugtocht. We waren goed moe aangezien we 4 uur geslapen hadden omdat we die avond daarvoor druk aan het studeren waren..

Afgelopen zaterdag hadden we ook een feest van de EASA (European American Student Association) een soort van ESN. Weer wat nieuwe mensjes ontmoet en al het drinken was weer mooi gratis. Uitgaan zonder te betalen bevalt me wel! We willen wel wat meer reizen maar voor sommige vakken hebben we toetsjes die je moet maken en de docenten willen nooit zeggen wanneer die toetsen zijn.. We zijn nu een beetje aan het kijken wat leuk is in de buurt. Maar je moet al snel vliegen wil je wat landelijkere omgeving zien. Maar dat komt vast nog wel. Voor de rest voelen we ons al prima thuis. Onze fietsen hebben super veel mankementen, maar we komen van A naar B en daar gaat het om. Het is hier nog altijd lekker weer, 20+. Hoewel het vandaag flink wat kouder was, het verschilt per dag nogal veel. Foto's komen later nog! Wel nog even een lekker hitje
http://v.youku.com/v_show/id_XNzUwNzg1NTY4.html

再见!我写多然后。

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daan

Actief sinds 28 Aug. 2012
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 141069

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2014 - 15 Juli 2015

Eén jaar tussen de Chinezen in Shanghai

26 Augustus 2012 - 01 Februari 2013

Barcelona

Landen bezocht: